Profesorul Ilare Bordeasu despre invatamantul superior in vreme de coronavirus: “Un dezastru!”

Profesorul Ilare Bordeasu despre invatamantul superior in vreme de coronavirus: “Un dezastru!”

- in Educatie, Locale, Slider, Stiri
0

Cât mai învață studenții în pandemie? Cum se pot da examene corecte în mediul online? Cât de tare își doresc studenții și dascălii să revină la învățământul față în față? Care este situația în Politehnica din Timișoara? Cine trebuie să-și facă vaccinul anti-Covid-19, dar și un clasament al ultimilor rectori de la UPT. Despre toate a vorbit liber profesorul universitar, Ilare Bordeașu de la Politehnica. Emblematicul lider de sindicat este acum directorul Departmentului de Maşini Mecanice, Utilaje şi Transporturi din UPT.

Ce impact a avut  pandemia de Covid-19 asupra învățământului universitar?

Asupra calității educaționale și formării tinerilor ca oameni ce vor conduce destinele țării pe viitor a fost un dezastru. Bagajul de cunoștințe pe care l-au asimilat, nu care s-a transmis, este foarte puțin. Opinia mea este că cei serioși care și-au dat silința și sunt sub 6% dintre studenți, aceștia au asimilat undeva la 80-90% din cunoștiile predate. Dar sunt puțini, restul le-a prins ca și vacanța. Și o spune un om care a dat de nu știu câte ori examenul, l-a repetat, cu subiecte similare și e dezastruos.

Cum este cu învățământul online?

Sunt asigurate condițiile pentru cursurile online. Sunt asigurate condițiile pentru examenele online, se fac eforturi pentru prezentarea laboratoarelor online. Nu este însă de același impact ca dacă ai fi fost față în față, e o mare diferență, e pierdere. Proiectele în prezentarea online sunt o pierdere cumplită de bagaj de cunoștințe. La mine examenele au fost și față în față pe platformă și prin transmiterea subiectelor  prin mail, fiecare cu subiectul lui. Un dezastru.

Adică învățământul online nu este o soluție în România?

Online-ul acesta le-a deschis mințile studenților că se poate copia și se transmite ușor subiectul și rezolvarea de la unul la altul, iar dacă timpul e limitat cine apucă să-l primească și să răspundă, foarte bine, cine nu apucă, nu apucă și pică examenul. Nu este o soluție de transmitere de cunoștințe și de formare de generații viitoare. E din punctul meu de vedere ascunderea adevărurilor în fața mass-media și de fapt sunt generații pierdute. Dăm diplome fără conținut profesional în ele. La asta se ajunge.

Când vor reveni studenții la facultate?

Aici sunt cam împărțite părerile. Sunt studenți care sunt serioși și vor sa vină la facultate. Eu întotdeauna mi-am dorit ca aceste cursuri să se țină față în față pentru că cel puțin Politehnica din Timișoara are spațiile de prezentare, numai că ar fi trebuit făcută o restructurare  și reduși numărul de ani astfel încât să se asigure distanțarea socială. Și există aceste posibilități dacă s-ar întinde cursurile până seara târziu cum era înainte de ’89.

Care ar fi atunci problema?

Singura problemă este cazarea. Și asta cred că este o problemă la toate universitățile, asigurarea cazării. Asta e piedica și marea problemă pe care nu o poate rezolva nicio universitate să-i aducă pe toți  față în față. Dar dacă nu se face față în față este o păcăleală a tuturor că copiii sunt pregătiți. Nu sunt. Copiii sunt învățați să copieze, copiii sunt obișnuiți să spună că nu înțeleg ceea ce se prezintă online, deși se fac toate eforturile, dar ei vin și foarte slab pregătiți din licee, deși profesorii își dau silința.

Profesorii ar vrea să se întoarcă la catedre?

Nenorocirea este că sunt și profesori care încep să folosească această pandemie. Spun că se sperie, că sunt bolnavi, că au nu știu ce, fiindcă au constat că pot să stea acasă. Își prezintă cursul și restul pot să facă ce vor. Sub motivul că pot să-l contactez. Păi și atunci ce facem? Poate să vină orice pandemie, omorâm viitorul, omorâm progresul. Chiar nu ne putem apăra prin mască? Ne poate apăra doar vaccinul? Să fim serioși, porți masca, îți asiguri distanțarea, asiguri toate condițiile. Din punctul meu de vedere în mintea unui profesor trebuie să fie dorința de a construi și a progresa, nicidecum de a te feri de moarte, care oricum vine. Iar dacă ști să te protejezi chiar nu mori.

Vi se par regulile de pandemie prea stricte?

Îmi pun întrebarea, de ce sunt atât de radicali? În martie a venit această pandemie și a fost perioada când ne-au pus de n-am mai umblat pe străzi. Era mult mai puțină infectare decât este acum. Și atunci nu era nimeni pe străzi. Păi ori au mințit politicienii să se îmbogățească, ori ceva e în neregulă de nu mai știe lumea ce să creadă. Păi dacă nu au știut înseamnă că avem nonvalori în conducere. Ceea ce se și vede acum politic că punem numai oameni fără respect, fără bun simț, oportuniști, nonvalori, oameni care nu reprezintă nimic din punct de vedere al așteptării poporului și al așteptării tuturor.

Credeți că ar trebui luată o măsură radicală adică generația aceasta să repete un an?

Asta ar fi și mai dureros. E cel mai greu să-i faci să repete un an. Măsura care se poate face este că sunt atâtea spații goale, atâtea clădiri nelocuibile, statul să fi subvenționat învățământul puternic cum se face în alte țări, să utilizeze toate spațiile goale care există la ora actuală nefolosite și să-i țină pe număr de elevi, de studenți, de copii de clasele I-VIII să-i țină acolo la distanță și să-i țină față în față. Iar atunci când apare o problemă evident că se impun regulile care sunt necesare  pentru protejarea sănătății. În niciun caz nu trebuie  transformat totul în online pentru că e copiere, e nonvaloare, nu se dau note pe ceea ce el nu știe  și fac alții. Vă dau un exemplu dacă vreți. Eu am asistat la o situație când studenți au făcut subiectele pentru un coleg pe online care n-a fost niciodată la școală, niciodată, și a luat examenul cu 9,50. Păi ce ajungem noi? Dăm note să promovăm și diploma aia o dăm la cei care o merită sau dăm hârtie fără valoare și numai ca să ne luăm banii?

Cum este situația în Politehnica din Timișoara?

În Politehnică se tratează totul la modul foarte serios. Se analizează toate situațiile. Sunt oameni care se tem de pandemie, sunt oameni care se gândesc la studenți, sunt oameni care se gândesc la sănătatea lor. Problema este de cazare. Conducerea caută soluții. Nu am ce să reproșez. Și în conducere și în Senat se caută soluții să se creeze cele mai  bune condiții astfel încât să iasă pregătiți și să termine anul cu bine. Ce mă deranjează pe mine încă la colegii mei? Este că toți spun ce facem cu profesorii  care nu se vaccinează? Nu profesorii care nu se vaccinează sunt problema dacă sunt sănătoși și se protejează, studenții vin nevaccinați. Ei umblă peste tot și  nu îi poți controla. Sau ce umbli cu certificatul de vaccin la gât? Îmi este teamă că dascălii, nu numai din Politehnică se vor feri să vină față în față cu studenții pentru că este mult mai lejer să stai să prezinți de la calculator și restul timpului să ți-l folosești  în interes propriu. Nu așa poate trăi o universitate.

Vă vaccinați?

Eu am spus că nu mă vaccinez. Nu sunt împotriva vaccinului și cred că există acest virus. Eu însă mi-am făcut toate analizele, sunt perfect sănătos și nu mi se pare firesc să mă duc să mă vaccinez înaintea unor oameni care au absolută nevoie de acest vaccin. Mi se pare total neorganizat ce face actualul Guvern. Să forțeze vaccinarea unor persoane care sunt sănătoase și să nu-i vaccineze primii pe nevoiași, pe cei suferinzi, pe cei care au nevoie. La noi au impus ca să se creeze impresia că există preocupare pentru sistemul educațional. Fals. Suntem oameni sănătoși! O să mă vaccinez, dar nu înaintea oamenilor care chiar au nevoie.

Profesorii sunt oameni care se vaccinează de frică. Dar dacă ești sănătos de ce vrei să te duci înaintea unuia care chiar are nevoie?

Ar exista posibilitatea ca înaintea unui curs sau seminar să se facă teste Covid?

Ar fi o tâmpenie. Până la urmă o să se ajungă să se falsifice și rezultatele testelor. Asta trebuie să fie în structura noastră mentală de a fi corect și de a te proteja și pe tine și pe cel cu care ai legătură.

Nu credeți că o să vă reproșeze studenții că nu v-ați vaccinat?

Nu. Eu port legătura cu studenții și studenții vor să vină la facultate. Problema pe care o pun studenții este că trebuie să te simți sănătos și să protejezi.  Problema nu este dacă te-ai vaccinat. Și cu ce dovedești că te-ai vaccinat? Te duci cu un certificat? La cât e de coruptă România la ora actuală așa e de greu de obținut un certificat că te-ai vaccinat? În România se falsifică orice, e greu să obți așa ceva? Eu zic că trebuie să privim serioși problema asta.

Ați fost membru ALDE, consilier local. Vă mai gândiți la politică?

La politică ne gândim toți. Și toți trebuie să facem politica țării și politica bunului mers al locului de muncă. Nu poți să stai deoparte. Însă bârfa este o politică pe care o facem, dar fără carnet de partid. Ați pomenit de ALDE. Păi dumneavoastră știți cel mi bine că eu când am plecat din partid am spus că ALDE se va desființa pentru că s-a compromis cu PSD și Dragnea, cu lucruri pe care poporul nu le accepta. Cine acceptă să protejeze corupția? Ce se întâmplă la nivel de țară este o rușine. Spre dezamăgirea tuturor, se vede clar. Mor oameni și PSD face numai jocuri de cuvinte, ceea ce dovedește că el este promotorul corupțiilor și nu are curaj să iese la atac. USR a fost un lătrător de coteț de câine, care a știut să latre ca să-și primească mămăliga în față și acum domnul Voiculescu de la Ministerul Sănătății este cel mai expresiv model al USR de nonvaloare. Câinele care a lătrat și a primit ciolanul și acum nu-i mai pasă. Nu fuge din lanț și stă lângă ciolan, dar zero profesional. PNL este o rușine prezentă a istoriei mult făuritoare pe care au construit-o marii peneliști. Nu este vorba despre cum și-au împărțit funcțiile, ci problema este că nu se mai satură de împărțit ciolanul și nu le pasă de popor, ceea ce nu a existat în istoria PNL. UDMR are oameni valoroși, știu să joace cartea și spre surprinderea mea au oameni profesioniști și capabili față de ceilalți. AUR este un partid care vine pe sentiment patriotic și care cred că va câștiga dacă va ști să-și păstreze sentimentul național.

Care sunt nemulțumirile care au declanșat mișcările sindicale de protest?

Este penibil că ieșim în stradă să cerem respectarea unei legi. Am fost la doamna prefect și am întrebat-o un lucru. Dacă un cetățean nu respectă legea ce se întâmplă? Mi-a răspuns direct că intră în pușcărie. Și când oameni care au făcut lege și sunt de demnitate publică nu respectă legea știți ce mi-a spus? Că așa e în politică… Adică ce să înțeleg eu că fiecare dintre ăștia se duc în politică prin escrocherie și ajung miliardari. Legile le fac pentru ca să le respecte proștii, adică printre care și profesorii, dar ei le schimbă să le fie în avantaj. Este o nenorocire. Să ajungi să respecți legea. Nu sunt ieșiri să se ceară în plus, sunt ieșiri să se respecte legea și nu să se modifice prin gradații de merit. Creșterile alea am o părere care o să difere ca fost lider de sindicat, ca director de departament. În învățământ creșterile sunt necesare, dar date diferențiat  și pe merit. Nu lăsate la mâna conducerilor universităților pentru că cel puțin ultimul rector din Politehnică a arătat că dacă e la îndemâna lui face ce vrea și nu-i pasă. Trebuie făcute prin lege aceste diferențieri pe performanță. Toate ieșirile vă rog să le priviți ca ieșiri pentru respectarea legii și normalizarea societății punerea în matca normală și pe scara valorilor, de asta sunt ieșiri. Și să se termine cu nonvalorile în funcții de conducere de la Guvern la președinție până la tot. De asta sunt ieșiri.

Vreau să vă mai spun un lucru. Priviți în jurul dumneavoastră și în vorbele celor care conduc destinele țării astăzi. Să-mi spuneți și mie dacă mai auziți de dragoste de țară și sentiment patriotic și comparații cu americanii care la fiecare cuvânt le flutură buza de USA și sentimentul de patriotism.

Ce note ați acorda ultimilor rectori ai Universității Politehnica din Timișoara?

Anton, Carțiș, DeSabata și Nichici au 10 pentru modul cum au continuat munca predecesorilor. Au aparat prestigiul și haina de dascăl, verticalitate și militare pentru păstrarea exigenței profesionale în actul didactic. Pentru Robu și Șerban nu găsesc note. Diferență enormă, în minus, fata de înaintașii lor. Actual rector a început foarte bine mandatul. Până acum i-aș acorda cel puțin nota 9.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *