O serie de probleme au fost descoperite de noua conducere liberală a Societății de Transport Public Timișoara în interiorul instituției. Sorin Supuran, directorul general al STPT, spune că intenționează să sesizeze Curtea de Conturi, pentru că societatea s-ar afla într-o situație dezastruoasă din punct de vedere financiar. În prezent, datoriile STPT se ridică la 14 milioane de lei către furnizori, salarii neplătire, ANAF și 50 de milioane lei în urma procesului pierdut cu ANAF.
“Auditul care se desfășoară în acest moment este făcut de mine personal. M-am angajat ca la finalul a 30 de zile, există prevederi legale care obligă un manager atunci când constată neconformități, presupuse abateri de la respectarea unor proceduri interne, achiziții și altfel de decizii, să facă cunoscute predecesorilor, consiliului de administrație și instituțiilor îndreptățite să execute efectiv verificări. Am o certificare în a face auditul, care va sta la baza adresei pe care o voi depune Camerei de Conturi Timiș, prin care voi arăta neconformitățile pe care eu le-am găsit. Voi solicita un control, pentru că situația este dezastruoasă financiar. Societatea este într-o situație de dificultate, având sechestru pe tot ce înseamnă patrimoniu, bunuri, conturi și chiar mijloace mobile și imobile“, a spus directorul general al STPT, Sorin Supuran.
Miercuri, 27 iunie, a avut loc prima conferință de presă, după aproximativ zece ani. La locațiile STPT de pe B-dul Dâmbovița și pe B-dul Take Ionescu, unii angajați lucrează în hale în care plouă, neîncălzite și cu utilaje vechi de peste 50 de ani. În depoul din zona Dâmbovița sunt zeci de tramvaie, aflate într-o stare jalnica, dar nu se poate face nimic pentru ca ANAF a pus sechestru pe ele pentru o datorie de 70 de milioane de lei, din care mai este de plătit 50 de milioane de lei.
“Am stopat toate investițiile care nu-și aveau rostul într-un moment de dificultate ca acesta în care se află STPT. Am pus un control imediat pe achiziția de piese, pentru că valorile sunt foarte mari, consumul de carburanți, reverificarea tuturor contractelor cu furnizorii care dezavantajează societatea din punctul meu de vedere și vă dau câteva exemple: ehipamentele de protecție pentru muncitori, închiriem echipament, salopete cu 19.000 de lei pe lună. Mi se pare o aberație, suntem singura societate de transport din țară care are un astfel de procedeu. Consumurile de carburanți, normativele folosite pentru normarea consumurilor sunt din 1968, de mult abrogate. Ați văzut în ce condiții stăm, noi lucrăm aici, în contrast cu locația de pe B-dul Take Ionescu. Acolo se află o altă clădire în care s-au investit foarte mulți bani, este un muzeu care stă închis datorită erorilor grave, de la partea de certificare de urbanism, autorizație de construcție, aviz de rezistență. Lipsește avizul ISU pentru a putea fi deschis publicului muzeului, deși are o dotare foarte bună”, a declarat Supuran.
Noul șef a STPT susține că doar în cadrul biroului TESA, 90 din cei 190 de angajați au funcții de conducere, iar salariile pe care le au sunt foarte mari, în comparație cu lefurile muncitorilor, șoferilor sau al vatmanilor. Supuran spune că se face o evaluare a angajaților și că până acum au plecat 16-17 persoane, dar mai urmează și altele. În total în cadrul STPT sunt 972 de angajați.
“La momentul de față, din 190 de persoane TESA, sunt 90 de posturi de conducere. Este nevoie de o restructurare. Fondul de salarii constatat deja de Curtea de Conturi, unde există o procedură încheiată, de atunci a dispus ca măsură diminuarea personalului în concordanță cu veniturile și cu situația economico-financiară. Încă de luni, vor fi reduse 30 de posturi de conducere, 45 de posturi operative și 110 posturi de execuție. Toți oamenii competenți și buni vom încerca să-i salvăm. Grilele de salarizare le vom reașeza pe un alt fond. Salariile colegilor care lucrează în halele de reparații, strungari, frezori, vatmani, șoferi de autobuze, troleibuze, de care ducem lipsă, nu sunt la un nivel la care lumea se așteaptă, sunt chiar foarte mici. Însă salariile personalului TESA pot concura cu cele din instituții de top, gen Registrul Auto Român, Inspectoratul Teritorial în Construcții, instituții pe care le cunosc foarte bine“, a mai explicat Supuran.
La ultima analiză erau 88 de vatmani, șoferi de troleibuze și autobuze în jur de 170. STPT ar avea nevoie în momentul de față de încă 15 vatmani, 20 de șoferi de troleibuze și 25 de șoferi de autobuze.
“Unii vatmani și șoferi aveau contracte pe perioadă determinată, în aceste condiții le era foarte greu să aibe o stabilitate la locul de muncă, în aceste condiții nici nu eram atractivi pentru personalul de bord. Eu am sunat personal foști angajați. În acest moment avem în jur de 18-19 fosți angajați ai societății, personal de bord, vatmani și șoferi, care se vor întoarce în cadrul societății ca să-și desfășoare activitatea alături de noi“, a spus directorul adjunct, Nicolae Bitea.