Ilare Bordeasu: “Sa nu se dea Bac-ul si Evaluarea Nationala ar insemna degradarea educatiei la cel mai jos nivel”

Ilare Bordeasu: “Sa nu se dea Bac-ul si Evaluarea Nationala ar insemna degradarea educatiei la cel mai jos nivel”

- in Educatie, Locale, Slider, Stiri
0

Profesorul universitar Ilare Bordeașu, de la Universitatea Politehnica din Timișoara a fost prezent timp de 10 ani în comisiile de bacalaureat. Pe majoritatea dintre ele le-a și condus. Acum, emblematicul lider de sindicat, vorbește deschis despre divergențele din jurul susținerii examenului de Bacalaureat și a Evaluării Naționale. Despre luarea temperaturii înainte de examen, presiunea la care nu ar fi cedat dacă era ministru al Educației și cum ar fi să se repete anul școlar… Ilare Bordeașu spune ce simte și despre noul rector al Universității Politehnica Timișoara, omul care l-a învins la ultimele alegeri pentru șefia instituției de învățământ superior.

Cum vedeți situația Bacalaureatului și a Evaluării Naționale. Ar fi bine ca examenele naționale să nu se mai susțină?
Trebuie să se susțină și Evaluarea Națională și examenul de admitere la bacalaureat. Există mai multe motive. În primul rând generațiile trecute au susținut și Bac-ul și capacitatea. Deci din start s-ar face o discriminare dacă aceste examene nu ar mai avea loc. A nu se susține examenele naționale și a se merge pe medie înseamnă că toți aceia care nu au învățat, toți cei care au fost certați cu școala vor profita acum, vor veni și vor trece pe medii și vor avea și ei diplomă. Foarte puțini sunt cei care nu au luat bacul și capacitatea dintre cei serioși și cei care au mers la școală. Să nu se dea bacul și evaluarea națională ar însemna degradarea educației la cel mai jos nivel. Este inacceptabil. Nu suntem noi țara care să poată accepta așa ceva decât poate din interese meschine.

Nu credeți că vor exista probleme pentru că elevilor li se va lua temperatura la intrarea în sala de examen?
Nu cred că vor fi așa multe cazuri cu temperaturi peste 37,3, dar și dacă sunt se vor găsi soluții. Statul trebuie să găsească soluții pentru ca acești elevi să-și susțină la timp examenele. Temperatura aceea nu va afecta starea de concentrare. Vă spune cineva care a fost în comisiile de bacalaureat timp de 10 ani. Am avut oameni cu gripă, am avut oameni cărora le curgea nasul, am văzut oameni transpirați care au alergat mult să ajungă la examen. Cred că dacă le lua cineva temperatura aveau și 39 de grade. Nu se știa de Covid atunci.

Și ce ar trebui să se întâmple cu cei care au temperatura peste 37,3?
Condițiile de păstrare a distanței trebuie asigurate până în momentul în care oficialitățile vor spune că starea de pandemie se ridică. Indiferent că îi zice alertă sau urgență. Nu sunt omul care să cred în tot ce spun ei. Eu personal am fost tot timpul la școală. Am păstrat anumite reguli, dar nicio clipă nu am crezut în starea asta dezastruoasă pe care au promovat-o și a generat spaimă și frică. Și iată-mă că exist.

S-a vorbit și de varianta anulării anului școlar și a repetării lui…
Anularea anului ar fi cea mai mare nedreptate care s-ar face pentru generațiile care termină. Este un an din viața lor pe care și l-au risipit. Ar fi nedrept și pentru cadrele didactice. Noi, cadrele didactice am pus suflet, am pregătit oamenii până la un anumit nivel. Nu ar fi corect.

Este corect ca materia care nu a fost predată față în față să nu fie în programa pentru bacalaureat și evaluare națională?
Dacă eu eram ministru nu aș fi cedat presiunii ca materia ce trebuia făcută după ce s-a întrerupt școala să nu fie cuprinsă la bacalaureat. S-au făcut ore online. Mai bine, mai rău, cu toate sincopele care au existat. Dascălii trebuiau să predea din acea materie esența și să nu se renunțe la această materie pentru programa de bacalaureat. Cred că a fost un favor făcut elevilor. Este presiunea masei, dar un politician trebuie să fie conștient că în lumea asta sunt oameni care se pregătesc și singuri. Lucrările le fac acasă și nu există o astfel de solicitare să nu se mai recunoască materia. Nu accept din poziția de dascăl reducerea bagajului de cunoștințe și a calității.

Cum se simte schimbarea în Universitatea Politehnica Timișoara? Cum îl vedeți pe noul rector?
Spre bucuria mea noul rector este un om care se implică, care dorește să mențină performanța. Mă înțeleg foarte bine cu el. Măsurile luate sunt discutate cu toți factorii de decizie. Deci se vede o schimbare totală în bine față de vechiul rector. Sper să nu folosească metehnele fostului rector care a adus un prejudiciu de imagine cumplit Politehnicii. Trebuie să își pună în aplicare ideile care acum sunt apreciate. În caz contrar comunitatea politehnică din Timișoara va simții dacă există influența vechiului rector și de pierdut vor pierde toți. Drumul început trebuie continuat. Are echipă, oamenii au așteptat schimbarea cu sufletul la gură și debarasarea de metehnele fostului rector.

Care a fost un rector mai bun Nicolae Robu sau Viorel Șerban
Ce a început Robu a continuat Șerban. Cel mai bun dintre ei doi a fost domnul rector Carțiș.