În 15 aprilie, la ora 19, Expoziţia AD VITAM a artistei fotografe franceze Sophie Zénon va fi vernisată la Galeria Jecza Timişoara, eveniment organizat în colaborare cu Institutul Francez şi Galeria Triade.
Expoziţia propune un dialog între două serii recente ale artistei: Mumiile din Palermo, 2008 (din seria „In Case We Die”-”Dacă murim”) şi Omul-peisaj (Alexandre), 2015 (din seria „Arborescenţe”). Seria mumiilor din catacombele de la Palermo-Italia este emblematică pentru demersul artistei legat de abordarea pierderii persoanelor dragi, de relaţia noastră cu corpul de după moarte sau de aceea cu strămoşii. Artista s-a apropiat de imaginea mumiilor cu infinită delicateţe, ele părând că se mişcă şovăitor, ca într-un dans între dispariţie şi prezenţă, transgresând delicat graniţa dintre viaţă şi moarte. În noua sa serie „Arborescenţe”, Sophie Zénon îşi continuă cercetările privind dispariția și se apleacă asupra propriilor fantome interioare. „Arborescenţe” este o revizitare a istoriei sale familiale – în mod intim legată de aceea a imigrării italiene în Franţa din perioada cuprinsă între cele două războaie mondiale – o evocare poetică a exilului, a identităţii, a pierderii locului de care eşti legat prin naştere, prin viaţa trăită. În această primă parte, dedicată tatălui său, corpul se transformă în peisaj, iar peisajul în corp. El devine un loc de trecere, nemaifiind doar o entitate, ci un univers în interacţiune cu un spaţiu şi un teritoriu. Firul roşu ce leagă Mumiile din Palermo de Omul-peisaj îl reprezintă atât memoria, cât şi modul prin care pierderea poate fi transgresată. Sunt exploatate, pe rând, fotografii, elemente de arhivă familială instalate în peisaj, video-uri. Instalaţia, recreată in situ, acţionează pe de o parte ca un element prin care amintirile sunt reînviate şi ca un artefact al obiectivării artistului.