Evaluare. Un milion de euro a bagat USR in campania murdara de la Timisoara. Cat (n-)au scos din buzunar somerul Fritz si corporatistul Mos?

Evaluare. Un milion de euro a bagat USR in campania murdara de la Timisoara. Cat (n-)au scos din buzunar somerul Fritz si corporatistul Mos?

- in Locale, Politica, Slider, Stiri
0

Sunt interese enorme pentru ca cetățeanul german Dominic Samuel Fritz să câștige Primăria Timișoarei. Interese de afară și de la cei care se credeau veșnic abonați la banul public. Surse din conducerea USR Timiș susțin că doar pentru campania de la Timișoara s-au investit aproximativ 1 milion de euro. Fritz a declarat că este întreținut de iubită așa că cel mai probabil ea l-a împrumutat pentru campania oficială a USR de la Timișoara. Dominic,  nu are de unde…

Autoritatea Electorală Permanentă este foarte transparentă cu informațiile despre finanțarea campaniei electorale pentru alegerile locale din 27 septembrie, publicând date inclusiv despre finanțarea campaniilor din toată țara. Am analizat situația competitorilor electorali din Timiș pe pagina www.finantarepartide.ro și am regăsit tabelul contribuțiilor oficiale ale candidaților la scaunele de primar sau consilier local.

Surpriza noastră a fost dezvăluirea sumei pentru Dominic Fritz, candidatul USR-Plus, cu o campanie de-a dreptul megalomanică. Deși specialiștii în marketing politic au estimat campania USR-istului la aproximativ 1 milion de euro, suma vehiculată si din interiorul partidului, în scripte apare suma de … 87.000 lei! Adică vreo 18.000 de euro.

Sigur, în calculul milionului de euro investit de Fritz ca să câștige Timișoara intră și precampania, o perioadă necontrolată de AEP. Vă amintiți bannerele imense atârnate pe mai multe clădiri din oraș? Sume enorme investite în proiectul Fritz, candidat fără loc de muncă, unii ar zice chiar șomer… Datele publicate pe site-ul amintit arată că Fritz a virat, în 10.09, două sume. Una de 75.000 lei. A doua de 12.000 lei. Ambele sume au fost menționate ca “Împrumut”. De la cine, nu știm. Cine îl împrumută și de ce ? Poate iubita care, așa cum s-a lăudat Fritz, îl întreține…

Suma maximă pe care o poate aloca legal oricare candidat pentru un municipiu reședință de județ este de circa 110.000 lei. Pentru candidatul la președinția Consiliului Județean, suma maximă decontabilă este de 440.000 lei. Și în cazul candidatului USR, Cristian Moș apare un împrumut: 120.000 lei.

Candidații la CJ, la fel ca cei la CL Timișoara, par mai înstăriți decât “capul” listelor. Adică toți cei anunțați oficial către AEP și-au achitat contribuțiile oficiale maxime din fonduri proprii, nefiind nevoiți să apeleze la împrumuturi, spre deosebire de “vârfurile” Fritz și Moș, care au îndeplinit procedurile impuse de AEP pentru cazurile în care cineva îi “împrumută”. Cei doi lideri USR-PLUS au declarat împreună circa 46.000 de euro.

Conform reglementărilor AEP, suma maximă alocată fiecărei categorie de candidat trebuie împărțită pe categorii de cheltuieli. De exemplu, doar 30% din total poate fi folosit pentru promovarea online. Aici includem social media – Facebook, Instagram, Google ads – locurile preferate de votanții USR. Și aceste sume sunt transparente, parțial. Să luăm exemplul Facebook. Doar în ultimele 7 zile, candidatul Fritz a decontat către platforma lui Zuckerberg peste 10.000 lei. USR Timiș a cheltuit 1.500 lei în același scop.

Cristian Moș a folosit, în același interval de 7 zile, peste 13.000 lei. E doar un palier bugetar, cheltuielile cu advertorialele de presă sau pliantele electorale nefiind publice momentan.

Una dintre întrebările frecvente, încă din precampanie, a fost “De unde are bani” tânărul Fritz, cel care se promovează ca fost șef de cabinet al fostului președinte al Germaniei, Horst Köhler, din moment ce singur s-a prezentat ca fiind întreținut de prietena sa?

Foarte mulți  bani au fost alocati de USR in campania pe Internet pentru Primăria Timișoara. Aici nu intră în calcul postacii USR extrem de agresivi care nu s-au dat inapoi de la absolut nimic…

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *