De ce trebuie modificată actuala Lege a petrolului – dușmanul agricultorilor din Banat?

De ce trebuie modificată actuala Lege a petrolului – dușmanul agricultorilor din Banat?

- in Agricultura, Locale, Politica, Slider, Stiri
0

Dreptul de proprietate privată asupra pământului trebuie să fie sfânt și nimeni să nu îl calce în picioare. De fapt, chiar Constituția României spune că proprietatea este inviolabilă, totuși se pare că unele companii din domeniul petrolier sfidează acest drept și intră cu șenilele mașinilor peste culturile și pământurile agricole ale fermierilor din Timiș.

În continuare, prezentăm argumentele aduse de deputatul Marian Cucșa, președintele ALDE Timiș, alături de ceilalți colegi de partid din Parlamentul României, cu privire la modificarea unor articole din actuala Lege a petrolului nr. 238 din 2004, lege care în forma actuală aduce mari prejudicii agricultorilor, nu numai din Banat, ci din întreaga Românie. Acest proiect despre care Marian Cucșa a vorbit de pe scena Embargo Fest (18 -20 mai), la Dudeștii Vechi, a fost primit cu mare entuziasm și aplauze de către fermierii din Timiș și de cei aproape 10.000 de participanți la festival.

Fermierii sunt mulțumiți de această propunere de modificare a Legii petrolului. Ei spun că, astfel, vor fi împiedicate firmele petroliere să comită abuzuri, încălcând fără drept proprietatea privată a agricultorilor. De asemenea, propunerea dă posibilitatea ANRM să revoce concesiunea la societățile petroliere care nu sunt la zi cu impozitele plătite la bugetul de stat. De fapt, grav este că situația materială precară este dorită de către aceste firme de prospecțiuni, fiindcă în caz că trebuie să plătească daune de mediu sau pentru culturile fermierilor, o firmă petrolieră plină de datorii nu va putea asigura aceste despăgubiri.

Iata expunerea de motive!

Propunerea legislativă va elimina, în primul rând, un abuz de interpretare, printr-o mai judicioasă reglementare a dreptului de servitute legală care, așa cum s-a subliniat constant în doctrina juridică, are o natură administrativă, nu civilă, și care este instituit numai în favoarea acelui titular de acord petrolier, care a dobândit legal un drept de folosință asupra terenului necesare efectuării operațiunilor petroliere.

Abuzul de interpretare care a dus la un abuz de drept în practică s-a născut din relativa imprecizie a textului de lege a cărui completare o propunem și a fost folosit pentru a justifica interpretarea din partea unor titulari de acorduri petroliere, cum că ar putea exista un drept de acces (drept accesoriu) fără existența unui drept de folosință (drept principal) ceea ce este un non sens logico juridic.

Este evident într-o interpretare sistematică a capitolului II din Legea petrolului nr. 238 din 2004 că articolul 7 reglementează un drept accesoriu sub forma unui drept de servitude legală administrativă –dreptul de acces și de folosință a terenurilor necesare activităților auxiliare pe care le implică explorarea și exploatarea – și a cărui existență depinde de existența unui drept principal –dreptul de folosință a terenurilor necesare efectuării operațiunilor petroliere, care este reglementat de articolul nr. 6 din lege.

Numai titularul dreptului principal poate deveni titularul dreptului accesoriu.

Clarificarea textului legal are în vedere o intervenție minimă prin precizarea la care “titular” se referă articolul nr. 7 din lege și anume titularului dreptului de folosință a terenurilor necesare efectuării operațiunilor petroliere, precum și prin sistematizarea celor două ipoteze referitoare la obiectul dreptului de servitude legală și anume asupra terenurilor necesare accesului pentru efectuarea operațiunilor petroliere, recpectiv necesare pentru efectuarea oricăror activități auxiliare, pe care acestea le implică. Aceasta din urmă pentru a preveni un alt abuz de drept prin care titularii acordurilor ar desfășura chiar activitățile de explorare și exploatare pe aceste pământuri extinzând astfel în mod nelegal chiar obiectul acordului petrolier.

Cea de-a doua completare conținută de prezența propunere are drept scop împiedicarea prejudicierii bugetelor publice de către companiile străine sau românești titulare de acorduri petroliere care nu își achită datoriile către aceste bugete, iar unele dintre ele, mai ales în cazul în care rezultatele economice ale operațiunilor nu sunt cele așteptate, solicită falimentul, iar în acest mod statul român va fi prejudiciat cu plata datoriilor fiscal neachitate. În consecință propunerea are în vedere reinstaurarea legalității și monitorizarea mai atentă sub acest aspect de către autoritatea publică în domeniul –ANRM – și în conferă acesteia mijlocul legal de a rezilia acordul în cazul în care titularul acestui acord dă dovadă de un comportament fiscal neloial față de statul român”, – se arată în expunerea de motive semnată de deputatul Marian Cucșa, șeful ALDE Timiș și de ceilalți colegi ALDE din parlament. Este vorba de Florin Toma Petcu, Lovin Dumitru, Florică Calotă, Alex Boișanu, Ion Cupă, dar și Szabo Odon, UDMR.

Gh. M.

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *