Codul Fiscal e necesar. Opinia UE…

Codul Fiscal e necesar. Opinia UE…

- in Actualitate, EDITORIAL 1
0

de Robin H

România în Schengen și leafa românului în €uro. Prosperitatea este posibilă prin adoptarea codului fiscal și prin intrarea în Schengen, însă neapărat și cu adoptarea legii achizițiilor publice în copie UE.

Punctăm aici rămășița nr. 1 : achizițiile publice. Era la început de mileniu îmi relata Mr Hyde, când a avut loc în Balcani o conferință specială, Banca Mondială cu experți în domeniu, Primul Ministru de atunci a vrut ceva pentru România dar au sărit ca arși cu toții, partidele și oamenii de afaceri, astfel legea cea bună nu s-a discutat măcar. Urmarea o știm : comisionul a explodat, acuma le e frică și să liciteze. Concret banii de la transporturi s-au reîmpărțit deoarece DNA este cu ochii pe ei, dă și mie  ia și ție, adică tot ce este achiziție publică nu mai merge, astfel că se impune copierea legii vestului.

România va începe astăzi cu codul fiscal. Deocamdată interesul politic amână adoptarea dar este o perspectivă reală : leafa la bugetari mai mare, creștere eșalonată până în 2017. Dacă vom intra noi peste câțiva ani în zona €uro totul trebuie ajustat până atunci. Mai ales că acum a fost dat pe față : posibilități există, colectarea mai bună a impozitelor a adus 1 miliard €uro în câteva luni, deci totul este posibil. Aici nu intrăm în detalii, subliniem însă de ce se poate codul fiscal. Posibilitatea pentru România a unui deficit crescut, așa cum este în UE, apoi – după ce intrăm în Schengen – va fi actual regimul de membru al clubului. Atunci vom reuși să colectăm datoriile istorice din Est dar și în Vest. România în Schengen va putea pretinde achitarea datoriilor de la alți membri ai clubului. Iată, este posibil să aplicăm codul fiscal, eficiență internă dar și legitimarea unor pretenții financiare externe. Care este însă tabloul ce privim, percepția adoptării codului fiscal? Tineretul și bugetarii vor și simt  că ar trebui să-l adoptăm, fiind derutați de jocurile politice și comentariile anapoda ce auzim. Apoi perspectiva unui nou guvern, visul unei nopți de vară, fericiții și prezumtivii câștigători nu prea vor schimbarea în bine ei vor doar să ajungă la putere. Se zice, consilierii Președintelui se pare că sunt aceia care au recomandat amânarea la codul fiscal ori Președintele ascultă partea germană, însă e nelămurirea noastră : germanii l-au ales sau românii? Dacă românii, atunci de ce nu vrea și binele? Pentru Mr. Președinte mai rămâne continua întrebare: când ne anunțați că am intrat în Schengen? Tematica codului fiscal aparține guvernului, acesta de acum ori ăla ce vine pas cu pas și nu altcuiva.

Pentru a fi în ton cu Europa vom cita opinia recentă a economistului Robert Waldman (articol ziare. com din 31.7.2015) unde este criticată atitudinea Germaniei care pune în pericol restul Europei. Nu întrăm în analiza economică, ne interesează concluzia. Articolul ar trebui citit în primul rând de acei consilieri de la Cotroceni dar și de alții care nu înțeleg importanța codului fiscal. Brusc se vor etalate sursele care acoperă necesarul aplicării codului fiscal fără a fi analizate elementele de mai sus: buna colectare la fisc, modificarea legii și diminuarea furtului la achizițiile publice, plata datoriilor pe care România le tot așteaptă din est/vest, zeci de miliarde datorate care se tot amână: ele nu se prescriu. Economistul Waldman în ton cu UE care a cerut Germaniei creșterea salariilor, să nu mai fie o frână. Rămâne să tragem concluzia că prezentul editorial are capul pe umeri necum bălăcăreala din media.

Abia după ce avem codul fiscal legiferat și pus în aplicare, după ce achizițiile publice se vor realiza pe legea nouă copiată din UE/SUA, după ce intrăm în Schengen și suntem capabili să tragem de mânecă datornicii aflați în Schengen sau aiurea, ei bine atunci se cheamă că România este pe drumul cel bun.

Deocamdată avem circ politic. Vina guvernului actual este că are realizări, culmea, propune și un cod fiscal nou pe care toți îl laudă dar puțini îl văd realizabil. De ce nimeni nu propune schimbarea legii la achizițiile publice deși DNA stă călare pe maldărul dovezilor putregaiului partidelor politice: comision. Așteptăm să primim noi indicații de la UE ? Niciodată. Dimpotrivă vestul ne va critica pentru corupție rămânem la statutul de colonie. Diferența dintre Schengen și banana ar trebui să o realizăm noi. Dar acest topic rămâne de analizat pe viitor când încercăm a defini ce este o Primărie made în Schengen.

Primărie a la banana vedem toată ziua, adică comisionul cât roata carului iar nivelul de trai cât spița.

Până una alta semnalăm succesul demnitarilor, din 1 August leafa s-a dat peste cap și a crescut de 3 ori. Și auzim că parlamentul nu stă pe loc, aleșii vor și ei. Dacă va crește și leafa bugetarilor conform  noului cod fiscal, atunci vorbim de țara întreagă, altfel doar prefațăm : mari farsori, mari gugumani.