Calea Ferată – mijloc de dezvoltare sau de congestionare pentru Timișoara?

Calea Ferată – mijloc de dezvoltare sau de congestionare pentru Timișoara?

- in Locale, Slider, Stiri
0

USR Timișoara a organizat, la casa Adam Muller Guttenbrunn, dezbaterea publică intitulată: “Calea Ferată – mijloc de dezvoltare sau de congestionare?”

De ce s-a considerat necesară organizarea dezbaterii? Iată răspunsul echipei USR Timiș! “Procesul de reabilitare al căii ferate din Timişoara pe tronsonul Gara de Nord – Remetea Mare, parte a două coridoare europene majore, a fost deja demarat. Deoarece această cale ferata împarte oraşul în două în acest moment, modul în care va fi realizată reabilitarea este de importanţă majoră pentru Timişoara, poate deschide oportunităţi de modernizare a transportului public sau poate bloca dezvoltarea și modernizarea oraşului, cu probleme de congestionare a traficului ce vor fi extrem de greu de corectat ulterior. Filiala Timișoara a Uniunii Salvaţi România îşi doreşte ca soluţiile de reabilitare alese să fie în asentimentul şi în beneficiul timişorenilor și să răspundă atât nevoilor actuale cât mai ales să țină cont de perspectivele de dezvoltare pe termen lung ale municipiului Timișoara”, susține USR Timiș.

În acest sens, USR a invitat principalii factori de decizie, experţi tehnici şi societatea civilă la o dezbatere pe această temă, o dezbatere constructivă care să genereze concluzii pertinente și utile in beneficiul întregii comunități locale. Considerăm că proiecte de această anvergura, cu impact pe termen lung asupra dezvoltării orașului și asupra calităţii vieţii timișorenilor, trebuie puse în dezbaterea publică, nu doar din respect pentru cetăţeni în calitate de beneficiar finali, dar și pentru că opiniile exprimate pot duce la soluţii bune. Este extrem de important ca în deciziile de interes local și zonal, toți actorii interesați să aibă un cuvânt de spus”, mai spune USR.

Participanţii care au avut prezentări: 1. Tiberiu Simionaș, membru USR Timișoara: scenariile discutate până acum în spaţiul public 2. Prof. dr. architect Radu Radoslav: POATE FI TRANSFORMATĂ CALEA FERATĂ EXISTENTĂ din TIMIȘOARA dintr-o BARIERĂ într-un AVANTAJ pentru SISTEMUL URBAN TIMIȘOARA prin DUBLAREA EI? 3. Sl. Dr. ing. Dan Stepan, Conf. dr. ing. Georgeta Mocuta, Universitatea Politehnica Timişoara: Tram-Tren Transport combinat pe infrastructură comună 4. Esther González Díez, General Manager Romania al SC Consis Proiect SRL, executanta a studiului de fezabilitate pentru reabilitarea căii ferate pe tronsonul Caransebeș-Timișoara-Arad; doamna directoare a prezentat soluţiile luate în considerare, în cadrul elaborării SF, conform caietului de sarcini întocmit de Ministerul transporturilor. 5. Arhitect Lavinia Popa, reprezentantă a firmelor de arhitectură Planwerk si Vitamins Arhitects, care au elaborate noul PUG al orașului Timișoara 6. Tatucu-Ertel Lucia, Dipl.Ing. (TU), Projektleitung firma MAX BÖGL: Avantaje si dezavantaje ale diverselor sisteme de transport urban si periurban Au fost prezenţi și au participat cu precizări, reprezentanţii Regionalei CFR, domnul Ion Simu-Alexandru, Director Regionala CF Timisoara și Stoichescu Ion, Seful Diviziei de investiţii.

De asemenea au participat la dezbatere și parlamentarii USR, senatorul Nicu Fălcoi și deputatul Cătălin Drulă. Studiul de Fezabilitate pentru reabilitarea căii ferate care este în curs de elaborare de către firma SC Consis Proiect SRL ia în considerare soluția de reabilitarea la sol și dublarea liniei pe porţiunile singulare de cale, motivarea acestei solutii fiind următoarea: soluţia de reabilitare la sol a fost impusă de caietul de sarcini, iar un element important a fost preţul de cost, mult mai mic de cât al reabilitării prin transferarea liniei în subteran sau pe estacadă. Din pacate, așa cum a subliniat și deputat Cătălin Drulă, nu s-a făcut în prealabil o analiză de opţiuni majore iar cerinţa caietului de sarcini, așa cum a fost acesta întocmit de către CFR, a fost exclusiv pentru soluţia de reabilitare la sol. În aceste condiții participanţii la dezbatere au fost deosebit de interesaţi îndeosebi de intersecţia căii ferate cu căile rutiere și de timpii de așteptare petrecuţi la bariere și în pasaje și de solutiile concrete in acest sens. Aceștia au subliniat și că acestă dezbatare ar fi trebuit să aibă loc cu toţi factorii de decizie: CFR, primăria municipiului Timișoara, Consiliul Judeţean Timiș. Surpriza a constituit-o, pentru unii participanţi, că noul PUG, aflat acum în etapa finala de obţinerea ultimelor avize necesare, prevede introducerea completă în subteran a tronsonului de cale ferată care traversează orașul. Reprezentanţii CFR susţin însă că nu au avizat niciodată, din punct de vedere tehnic, o astfel de soluţie susținând ca CFR-ul a avizat PUG-ul cu menţiunea că tot ce tine de CFR să se trateze printr-un proiect separat. Din păcate, reprezentanţii primăriei și ai Consiliului Judeţean Timiș, deși au fost invitaţi, nu au participat la această dezbatere, punctul de vedere în acest sens al primăriei Timișoara fiind foarte important –atrage atenția USR Timiș.

Gh. M.